Datele sunt noua resursa a lumii. Era petroliera a apus

0
360
datele web resursele de pe internet

Un nou tip de resursa aduce profituri enorme, determinand autoritatile antitrust ale guvernelor lumii sa intervina pentru a-i frana pe cei care controleaza acest flux, scrie The Economist.


In urma cu 100 de ani, resursa care facea valva si starnea neliniste, era petrolul. La ora actuala gigantii care controleaza fluxul datelor, petrolul erei digitale, readuc in actualitate temerile de acum 100 de ani.

Giganti momentului: Alphabet (compania mama a Google), Amazon, Apple, Facebook si Microsoft, par de neoprit. Aceste companii sunt cele mai valoroase firme din lume, cu profituri care adunate depasesc 25 de miliarde de dolari, numai in primul trimestru al anului 2017. Amazon incaseaza jumatate din ceea ce americanii cheltuie pe internet. Google si Facebook au incasat in 2017 aproape tot profitul din publicitatea digitala din SUA.

DE ACTUALITATE:  A fost dezvaluit design-ul noului model smartphone LG G6!

O astfel de dominatie a determinat cereri ca acesti gigantii sa fie sparti, asa cum s-a intamplat la inceputul secolului 20 cu Standard Oil. The Economist a pledat in trecut impotriva unei astfel de masuri drastice spunand ca doar dimensiunea unei companii nu este ”o crima”. Succesul gigantilor a adus beneficiu consumatorilor. Cativa vor si pot sa traiasca fara motorul de cautare al Google, fara livrarea in 24 de ore a Amazon sau newsfeed-ul Facebook. Publicatia americana mai spune ca niciuna din companii nu a creat neliniste atunci cand le-a fost aplicat testul antitrust. Consumatorii acestor companii nu sunt escrocati, multe din serviciile oferite fiind gratuite. Mai mult decat atat, aparitia pe piata a unor noi companii precum Snapchat arata ca nou venitii inca au loc pe piata.

DE ACTUALITATE:  Iubita n-are cum sa te prinda! A aparut aplicatia care iti sterge amantele din telefon

Cu toate acestea, exista motive de ingrijorare. Controlul asupra datelor de catre companiile de internet le ofera o putere enorma.

Vechile modele de gandire despre competitie, concepute in era petroliera, par acum depasite in ceea ce a ajuns sa fie numit ”economia datelor”. In aceste conditii este absolut necesara o noua abordare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here